Grand One on tarkoitettu suomalaisille digitaalisen median töille, jotka on julkaistu tai selkeästi uudistettu 18.1.2019 – 23.1.2020*.
Tarkemmat kategoriakohtaiset määrittelyt sille millaisia töitä kilpailuun voi lähettää löytyvät Kategoriat-sivulta.
Kilpailuun ilmoitettavan työn tulee olla suunniteltu pääosin Suomessa. Jos työn suunnitteluun on osallistunut ulkomaalaisia yrityksiä, kirjaa työn esittelysivulle selkeästi eri yritysten roolit.
Työn tuotanto on voitu tehdä ulkomailla. Poikkeuksena tähän sääntöön Paras toteutus ja Innovatiivinen teknologian käyttö -kategoriat, joihin ilmoitetut työt pitää olla myös tuotettu Suomessa.
Sama työ – esimerkiksi kampanja – ei voi kilpailla yksittäisenä kampanjana sekä osana isompaa useasta elementistä koostuvaa kampanjakokonaisuutta.
*) Kolmeen uuteen kategoriaan – Tuloksellisin kasvumarkkinointi, Paras vaikuttajasisältö ja Paras pienen budjetin verkkopalvelu – voi ilmoittaa myös vanhempia töitä, alkaen tammikuusta 2018. Ilmoitettavat työt eivät kuitenkaan voi olla sellaisia, jotka ovat jossain muodossa osallistuneet edelliseen kilpailuun.
*) Paras some presenssi -kategoriaan voi ilmoittaa aiemmin kehitettyjä sisältöstrategioita ja -konsepteja hyödyntäviä töitä – kunhan itse sisältö on uutta ja kilpailuajan puitteissa tuotettua.
Työn ilmoittaminen yhteen kategoriaan maksaa 170 €, seuraavat kategoriat samalle työlle maksavat 85 €.
Palkittavien töiden osalta peritään käsittely- ja kehystämiskuluja 50 € per palkinto. Hintoihin lisätään arvonlisävero.
Ensisijainen deadline töiden ilmoittamiselle on torstaina 23. tammikuuta kello 23.59. Kun ilmoitat työsi tähän mennessä, pätevät edellä mainitut kulut.
Ensisijaisen deadlinen jälkeen käynnistyy jatkoaika. Tämä tarkoittaa, että voit ilmoittaa työsi kilpailuun aina 30.1. klo 23.59 asti. Jatkoajalla ilmoitetuista töistä laskutetaan +50 % myöhästymismaksu.
Jos ilmoitat työsi ensisijaisen deadlinen puitteissa, pitää työn esittelysivun olla pystyssä tiistai 28. tammikuuta kello 23.59. Esittelysivun lopullinen osoite pitää kuitenkin osata syöttää jo työtä ilmoitettaessa (kerro siis esittelysivun URL vaikka sitä ei olisi vielä julkaistu).
Jos ilmoitat työsi jatkoajalla pitää esittelysivun olla pystyssä torstaina 30. tammikuuta kello 23.59.
Saman työn voi ilmoittaa useampaan kategoriaan, pienin rajauksin. Rajaukset näkyvät ilmoittautumislomakkeella, joka mukautuu tehtyjen valintojen mukaan.
Työtä ei voi esimerkiksi ilmoittaa Paras verkkopalvelu -sarjaan sekä kampanjasarjoihin (esim. Paras verkkokampanja). Työn on oltava jompikumpi – palvelu tai kampanja.
Kilpailun järjestäjä pidättää itsellään oikeuden sijoittaa työt epäselvissä tapauksissa oikeisiin kategorioihin. Jos työn kategoriaa muutetaan siitä tiedotetaan työn ilmoittanutta tahoa.
Vuoden yritys -kategoriaan ei ilmoittauduta erikseen. Kategoriaan osallistuvat automaattisesti yritykset, joilla on vähintään kaksi palkinnoille pääsevää eri työtä.
Jokaiselle kilpailuun ilmoitettavalle työlle pitää laatia esittelysivu. Esittelysivu toimii ensisijaisena sisältönä – itse työn kanssa – tuomareille heidän tehdessään arviointia.
Työn ilmoittaja vastaa esittelysivun tuotannosta ja ylläpidosta.
Esittelysivun voi tehdä suomeksi tai englanniksi. Esittelysivu voi sisältää tekstiä, kuvia ja videoita.
Jos sama työ kilpailee useammassa kategoriassa (esim. Paras Verkkopalvelu ja Paras design) voi esittelysivut tehdä halutessaan kategoriakohtaisesti. Näin esittelysivulla voi viestiä yksityiskohtaisesti kyseisen kategorian tuomaristolle.
Esittelysivulla pitää olla perustiedot työstä sekä työn esittely.
TYÖN PERUSTIEDOT
HUOM. Listaa siis erikseen suunnittelussa mukana olleet yritykset ja tuotannossa mukana olleet yritykset. Sama toimisto voi tietysti kuulua molempiin kategorioihin. Voit listata yrityskohtaisesti myös työhön osallistuneet henkilöt mutta tämä ei ole pakollista.
TYÖN ESITTELY
Jos työ on luonteeltaan sellainen, että linkin tekeminen toiminnalliseen versioon on mahdotonta, niin kerro tämä selkeästi esittelysivulla ja avaa työtä ruutukaappausten avulla.
Ilmoittaessasi mobiilityötä kilpailuun muista laittaa suorat linkit sovelluskauppoihin.
Älä sijoita esittelysivua salasanojen taakse, koska se hidastaa tuomariston toimintaa.
HUOM. Jos työn esittelysivulla on sisältöä, jota ei haluta julkiseksi, sinulla on mahdollisuus editoida sivua 17.3.2020 pidettävän tuomaritapaamisen jälkeen ennen kaikkien töiden julkistusta 20.3.2020. Asiasta toimitetaan vielä sähköpostimuistutus kaikille töitä mukaan ilmoittaville tahoille.
Grand One jatkaa yhteistyötä Meltwaterin kanssa. Meltwater validoi kilpailutöiden esittelysivuilla ilmoitettuja tuloksia, pääpainon ollessa Tuloksellisin kampanja -kategoriassa.
Yhteistyöllä pyritään helpottamaan tuomarityöskentelyä varmistamalla, että tuomareilla on käytössään kaikki tarvittavat tiedot.
Kaikki kilpailuun ilmoitettavat työt julkaistaan Grand One -sivustolla perjantaina 20. maaliskuuta 2020.
Yksittäisen työn yhteydessä näytetään ilmoittautumisvaiheessa kerätyt perustiedot (työn nimi ja työn ilmoittanut yritys). Ilmoittajalla on ennen julkistusta mahdollisuus syöttää lisätietoja työhön liittyen (kuva, asiakas, lyhyt kuvaus työstä).
Jokaisella kategorialla on tuomaristo, joka valitsee finalistityöt, mahdolliset kunniamaininnan saajat sekä voittajan. Yksittäisessä tuomaristossa on neljä henkilöä.
Tuomarit eivät saa arvioida töitä, joiden suunnitteluun tai tuotantoon he ovat millään tavalla osallistuneet. Tuomarit eivät myöskään saa arvioida edustamansa yrityksen töitä.
Käytössä on nyt toista kertaa kahden päätuomarin malli. Toinen päätuomareista keskittyy markkinointiviestintäkategorioihin ja toinen palvelukategorioihin.
Päätuomarit vastaavat yhdessä tuomaritoiminnasta sekä osallistuvat tarvittaessa yksittäisten kategorioiden tuomarointiin (esimerkiksi paikkaamalla jäävejä tuomareita).
Tuomarit arvostelevat työt neljällä kriteerillä: strategia, luova idea, toteutus ja tulokset. Kriteerien painoarvot vaihtelevat kategoriakohtaisesti. Painoarvot löydät Kategoriat-sivulta.
Jokaisessa kategoriassa palkitaan paras työ. Tuomaristo voi jakaa halutessaan kunniamainintoja.
Kilpailun kaksi parasta työtä palkitaan Grand Prix -palkinnoilla. Toinen palkittavista töistä on luonteeltaan kampanja tai sosiaaliseen mediaan tehty työ ja toinen digitaalinen palvelu. Grand Prix’n saajat valitsevat päätuomarit.
Palkintogaala järjestetään torstaina 23. huhtikuuta 2020. Gaalaliput tulevat myyntiin alkuvuonna.